Feedback: gjør din feedback verdt å lytte til

Effektive tilbakemeldinger er et viktig verktøy for å hjelpe dine medarbeidere å vokse i sine roller. God feedback er spesifikk, tydelig og direkte. God feedback hjelper dem med å forstå nøyaktig hva de gjorde i en bestemt situasjon, og hvilken innvirkning denne atferden hadde på andre.

Her er noen huskeregler som hjelper deg å bli enda tydeligere i din feedback.

  • Handlinger – ikke tolkninger
  • Egne observasjoner
  • Gode forberedelser
  • Ikke for mye
  • Vis at du bryr deg
  • Husk at velment og konstruktiv feedback er utviklende

Diskuter handlinger uten å være dømmende

✅️ Gi feedback som støtter og hjelper dine medarbeidere. Feedback dreier seg om å adressere spesifikke handlinger, ikke om å reparere medarbeidere. Vær tydelig og konkret i det du forteller, enten det er positivt eller negativt.

⛔️ Ikke døm dine medarbeidere ut fra enkelthandlinger, og unngå generalisering. Å «hakke på» hvordan man er som menneske setter alle forsvarsmekanismer i sving, og da er all verdens intensjoner og feedback fånyttes.

Snakk utfra egne opplevelser og observasjoner

✅️ Gi feedback basert på det du selv har sett eller opplevd. Vær tydelig på at dette er din opplevelse.

⛔️ Ikke dra inn en tredjepart i samtalen. At du som leder kommer med feedback fra andre på arbeidsplassen gjør at medarbeideren vil lure på hvorfor man blir pratet OM i stedet for TIL.

Forbered deg til samtalen – hvilke ord du velger betyr noe

✅️ Tenk gjennom både budskap og ordvalg før samtalen. Bruk ord som ikke kan misforstås. Å bli flink til å gi feedback krever trening. Gå gjennom samtalen med deg selv før du tar den med medarbeideren.

⛔️ Ord som «aldri» eller «alltid» er generalisering, og dette må vi unngå. De trigger forsvarsmekanismer. Hold deg til konkrete situasjoner, og ikke overdriv. Overdrivelser kan fort virke som sarkasme.

Relatert: Fem ord du som leder må slutte å bruke

Begrens deg

✅️ Vær konsis og konkret på det du gir tilbakemelding på, og hold deg til det som er viktigst. Mottakeren trenger tid til å prosessere det de hører, og for mange punkter blir overveldende.

⛔️ Ikke prat for lenge, og ikke bruk for mange like eksempler. Når mottaker begynner å rulle med øynene eller kikke til høyre og venstre, så er det på tide å stoppe.

Vis at du bryr deg

✅️ Ved å vise at du bryr deg forsterker du budskapet ditt. La mottaker skjønne at dine intensjoner med tilbakemeldingene er gode, og at du vil bidra til deres vekst.

⛔️ Unngå trusler i feedbacksamtalen. Å fortelle noen at man står i fare for å miste jobben er verken motiverende eller utviklende.

Husk at konstruktiv feedback er utviklende

✅️ Negativ/konstruktiv feedback er en gave du gir dine medarbeidere. De fleste av oss ønsker seg flere slike tilbakemeldinger for å kunne utvikle oss videre.

⛔️ Ikke gjem kritikk inni positive tilbakemeldinger (Sandwich-modellen). Dette er syltynt lederskap, og medarbeiderne dine lærer fort å ignorere det som er positivt fordi de vet at noe negativt er på vei, og den siste positive delen hører de aldri fordi de er opptatt med å prosessere den negative.


Med disse punktene i tankene har du et godt utgangspunkt for å gi verdifulle tilbakemeldinger til dine medarbeidere.

Relatert: Frykt for å gi feedback

Posten er inspirert av Center for Creative Leadership som deler mange gode tips på sine sider.

Boka Radical Candor av Kim Scott er et veldig bra sted å starte for å bygge kompetanse rundt tydelige tilbakemeldinger. Les mer om boka her, eller besøk nettstedet hennes for gode tips!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait