10 Ting Som Krever Lite Og Gir Mye På Arbeidsplassen

Enkelte mennesker oppnår mer enn andre. De er mer produktive, og de møtes med massiv respekt på arbeidsplassen, og de er godt likte av sine kolleger. Her er en liste med ti ting du kan gjøre for å oppnå litt mer, som krever lite kunnskap, og som gir deg et forsprang på alle andre!


1. Kom tidsnok

Møt opp presis til alle avtaler, og lever det du har lovet til avtalt tidspunkt. Få ting er mer irriterende og enn å vente på kolleger som alltid dukker opp et par minutter etter møtestart, eller leverer fra seg arbeidet sitt uferdig eller for sent. Det er respektløst overfor andres tid. Vær preses i dine leveranser.

2. Kom forberedt

Still forberedt. Mentalt og fysisk. Vær uthvilt når du kommer på jobb, og still forberedt når du kommer i møter. Les deg opp på temaet som skal tas opp, slik at dere ikke kaster bort tid på unødvendige avklaringer og på å hjelpe deg å «ta igjen» rommet. Er det sendt ut noe i forkant, så les dette før møtet.

3. Arbeidsmoral

Ta ansvar for å fullføre det du starter på, og lever over forventning. Når dine kolleger jobber i team med deg eller trenger noe fra deg, kan de stole på at du leverer det du har lovet. Og du gir deg ikke før du er i mål!

4. Kroppsspråk

Vær bevisst ditt eget kroppsspråk. Opptre korrekt og tilpass hvordan du kommuniserer non-verbalt. Det må være match mellom ordene du faktisk sier og kroppsspråket ditt. Du ønsker jo ikke å bli oppfattet som arrogant og avvisende når en kollega kommer til deg med en utfordring som de trenger hjelp med, og som leder ønsker du kanskje å fremstå med ekstra selvtillit når det stormer litt rundt deg.

5. Energi

Vær fullt og helt til stede. Du har et ansvar for å møte opp klar til innsats. Vær oppmerksom på energinivået ditt, for det er smittsomt. Når noen er glade, så kjenner vi energien fra de. Når noen er rolige, så kjenner vi energien. Når noen er oppgitt, så kjenner vi energien. Hvilken energi trenger du å dele med dine kolleger i dag?

6. Integritet

Oppfør deg ærlig og redelig i alle sammenhenger. Vær tro mot dine egne holdninger og verdier. Da lærer man at du er til å stole på, og du bygger sterke relasjoner med menneskene du har rundt deg.

7. Vær åpen for tilbakemeldinger

Ta imot tilbakemeldinger fra de rundt deg med takk. Ikke vær avvisende til det som blir sagt, men vær nysgjerrig og lyttende. Forsøk å forstå. Selv om du kanskje er uenig i det du hører, så sier du takk. Det er viktig å ikke gå i forsvarsposisjon. Alle trenger tilbakemeldinger for å bli klar over at man gjør noe som påvirker andre negativt. Eller positivt. Først når man er klar over det, kan man gjøre noe med det.

8. Gi tilbakemeldinger

Gi masse tilbakemeldinger/feedback. Og vis at de kommer fra et ønske om å hjelpe mottakeren å bli en bedre utgave av seg selv. Jo raskere du gir tilbakemelding, jo raskere får også mottakeren sjanse til å endre atferden sin, og sjansen for at det utvikler seg til en konflikt reduseres.

Les mer om å gi tilbakemeldinger her.

9. Lidenskap

Den beste jobben gjør du når du er lidenskapelig opptatt av den, eller i det minste deler av den. Lidenskap gir motivasjon til å gi det lille ekstra, og ikke minst er det morsomt å jobbe sammen med mennesker som brenner for jobben sin.

10. Holdninger

Ha en holdning og innstilling om å være den beste utgaven av deg selv i sammen med andre. Vær åpen for endringer og andres holdninger også. Bidra til en arbeidsplass der baksnakking ikke finnes, og man gleder seg til å gå på jobb. Fordi vår grunnleggende holdning er at det er kjekt å gå på jobb!


Ta med deg disse ti punktene i hverdagen, og du blir raskt en høyt verdsatt leder, medarbeider eller kollega!

Relatert: Morgenrutiner som gir deg suksess


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait