Fem ord du som leder må slutte å bruke

Språket er et mektig verktøy, og hvilke ord du velger å bruke, påvirker hvordan andre opplever deg som leder. Det finnes ord som vil hjelpe deg å være mer tydelig, og ord som står i veien for dette.

Når du har valgt å bli leder for andre mennesker må du være spesielt oppmerksom på dette. Det er lite som skaper mer utrygghet på jobben, enn når lederen blir utydelig i sin kommunikasjon.

Ved å være tydelig i måten du kommuniserer på, sikrer du at budskapet ditt når frem på riktig måte. Du vil fremstå som en sterkere og mer handlekraftig leder når du kommuniserer tydelig. Dette gjør det enklere for dine medarbeidere både å forstå hvor du vil, og å vite hva som er deres oppgave.

Her er fem enkle måter å justere språket ditt på som vil gjøre at du fremstår som en sterkere og mer tydelig leder, enten det er snakk om å gi feedback til dine medarbeidere eller å sette retning for hva som er neste steg for teamet:

Erstatt ordet «burde» med en tydelig beskjed

⛔️ «Vi burde starte på mandag.»
✅️ «Vi starter på mandag.»

Dette skaper fremdrift og ingen vil være i tvil om hva som skjer på mandag. Vi starter. Det viser at du tar ansvar og eierskap for at vi kommer i gang. Ordet «burde» skal kun brukes i spørsmål.

Erstatt «ASAP» med konkrete tidsfrister

⛔️ «Jeg trenger at du tar tak i dette ASAP.»
✅️ «Jeg trenger at du tar tak i dette senest i morgen.»

Dette gjør prioriteringene dine tydelig for teamet, og en konkret tidsfrist er langt enklere å forholde seg til. Vær åpen for du kan bli møtt med spørsmål om hva som skal nedprioriteres for at dette skal være mulig.

Dropp ordet «men» når du gir feedback

⛔️ «Dette her var veldig bra, men…»
✅️ «Dette her var veldig bra. Neste gang bør vi også være mer detaljerte i beskrivelsen av…»

Ved å fjerne ordet «men» lager du et tydelig skille mellom ros og vekstområde. Ingen vil huske noe av det som er sagt før ordet «men» i den første setningen over her.

Dropp ordet «kanskje» fra beslutninger

⛔️ «Kanskje vi forsøker å…»
✅️ «Vi går for alternativ B»

Når du (eller dere) har tatt en beslutning må du være tydelig på nettopp dette. Da har ordet «kanskje» utspilt sin rolle. I hverdagen vil «ja» eller «nei» alltid være bedre svar enn «kanskje», også om det er et «nei, ikke akkurat nå».

Dropp ordet «bare» når du ber om noe

⛔️ «Kan du bare se over dette for meg?»
✅️ «Kan du se over dette for meg før du går i dag?»

Ved å droppe ordet «bare» viser du respekt for både oppgaven og tiden du ber om fra noen. «Bare» gjør enten oppgaven eller tiden til vedkommende verdiløs. Er oppgaven du ber om viktig nok til at du ønsker gjennomføring, så be om dette på en tydelig måte.

Oppsummert

De beste lederne er tydelige i sin kommunikasjon, og er bevisste sitt språk og hvilke ord de velger. Å droppe fyllord og ord som gjør budskapet ditt «mildere» vil gjøre deg til en bedre leder fra det øyeblikket du starter.

Relatert: Feedback: Hvorfor ‘jeg’ er bedre enn ‘du’

Det finnes mange bøker som vil hjelpe deg til å bli en tydeligere leder. Les gjerne sammendraget vårt på disse to:

Radical Candor – Kim Scott
Leadership is language – L. David Marquet


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait